Siri Novel - Setelah ku dinikahi (xv)

Monday, July 19, 2010




“Nor? Kenapa call pagi-pagi macam ni?”

“Aku …. Kau tahu …, ” kataku gagap.

Bagaimana hendak memulakan cerita ini kepada suamiku --walaupun hanya simulasi -- bahawa aku sedang dilanda ombak asmara cinta dengan lelaki lain?

Idlan tidak akan marah, aku tahu. Dia tidak berhak untuk itu. Tapi itu tidak membuatkan segalanya menjadi mudah.

Dia bukan lagi sekadar seorang sahabat tempatku mecurahan resah gelisah dan semua masalahku.

Dia adalah suamiku, simulasi atau bukan sekalipun.

Dan menceritakan perkara seperti kad dari Is dan bunga mawar putihnya terasa amat tidak patut dan kejam untuk dilakukan.

“Ya?” desak Idlan.

“Aku.... Idlan, kau kenal Shiela, kan?”

“Setiausahamu? Mestilah kenal.”

“Bekas kekasihnya yang juruterbang tu balik ke tanah air.”

“Jadi?”

“Sekarang mereka sering bertemu. Suami Shiela sendiri tidak tahu, tentu. Tapi sekarang Shiela bingung. Dia mengaku jatuh cinta lagi dengan bekas kekasihya itu. Dan si bekas kekasihnya ini pun ingin mengahwini Shiela.”

“Tapi, Shiela kan dah dah ada dua orang anak?"

“Ya. Tapi kata si juruterbang ni, anak bukan masalah. Mereka masih boleh memilih untuk tinggal dengan siapa.”

“Jadi apa kena mengena semua ini denganmu?”

Aku menarik nafas.

“Shiela bertanya kepadaku apa yang mesti dia lakukan. Aku tak tak tahu apa nak jawab."

“Jadi sekarang ni kau bertanya mahagurumu. Baik. Eh! Tunggu sekejap,” meskipun dia menutup ganggang suara telefon, aku masih boleh mendengarnya berteriak kepada
seseorang di sana,

“Tunggu kejap, ini isteriku! Ok, pergilah dulu. Aku menyusul kemudian.”

Isteriku. Aku isterinya. Isterinya. Dan jantungku rasanya seperti jatuh ke bumi.

“Maaf. Mereka memang tak boleh kalau aku tiada …,” suara Idlan kembali di telefon.

“Kerana kau yang membancuhkan kopi?”

“Kau!” ia tertawa, dengan segera kembali serius.

“..Aku fikir Shiela dan kekasihnya terlalu ego. Mereka tidak boleh hanya memikirkan keinginan mereka sendiri. Masih ada suami Shiela dan anak-anaknya yang juga harus dipertimbangkan.”

“…Tapi bagaimana jika Shiela tidak lagi bahagia berkahwin dengan suaminya, apakah perkawinan itu mesti dan boleh untuk dipertahankan?”

“Apa kata kau tanya Shiela, apakah dia betul-betul mencintai bekas kekasihnya, atau mereka hanya dibuai cinta dengan nostalgia masa lalu? Adakah mereka memang saling memerlukan atau mereka hanya ingin mengulang kembali
keindahan semasa percintaan mereka dulu? Kalau hanya itu yang mereka inginkan, mereka akan kecewa kalau terus bersama, kerana Shiela dan kekasihnya sudah menjadi dua orang yang berbeza, sudah lebih dewasa,dan bukan lagi remaja yang masih mentah.”

“Katanya dia hanya mencintai lelaki itu, bukan suaminya. Dia tidak pernah mencintai suaminya.”

“Kalau begitu kenapa dulu dia berkahwin?”

“Situasi.”

“Maksudnya?”

“Adik-adiknya semuanya nak berkahwin, tapi orang tuanya tidak mengizinkan kerana mereka tak nak Shiela dilangkahi.”

“Hmmmm. Kasihannya dia.”

“Jadi bagaimana?”

Idlan diam sejenak. 

“Aku tak tahu, Nor. Yang aku tahu, aku tak nak menjadi penyebab ketidakbahagiaan seseorang.

Kalau aku menyuruh Shiela untuk meninggalkan kekasihnya, tak siapa tahu dia tidak akan pernah merasai bahagia kerana terpaksa terus bersama suaminya.

Kalau dia meninggalkan suaminya, aku juga tidak menjamin dia akan bahagia dengan orang yang hanya mengenalinya dari luaran, tidak kukuh, seperti suaminya.”

“Jadi aku nak bagitau apa?”

“Sampaikan saja petuaku itu kepada Shiela. Katakan saja ini warkah dari pakar perkahwinan kelas dunia yang reputasinya tidak diragukan lagi.”

“Kau langsung tidak membantu,” kataku geram.

“Ini bukan sebab kerosakan tv atau radio yang hendak dibaiki, Nor. Ini soal masa depan. Sedangkan memperbaiki tv rosak pun aku tak sanggup, inikan pula menasihati rumah tangga orang."

“Bodohnya, kenapalah aku tanya pendapatmu”

“Itulah, Nor. Aku sendiri hairan kenapa aku membuang masaku dan terpaksa terlambat mengikuti rakanku untuk memberimu nasihat yang tidak berguna.”

Aku tertawa pahit.

“Ya, dahlah. Pergilah buat kopi sekarang. Terima kasih untuk nasihat dan masamu.”

“Sama-sama. Oh! Bosku datang ke sini. Aku harus pergi. I love you, Darling!” ia berteriak. Lalu kudengar suaranya, sedikit jauh dari telefon.

“Ok, Bos,sekejap. Isteri saya ….”

Kututup telefon, tiba-tiba merasa begitu dingin dan kesepian.

Bersambung...............

No comments:

Related Posts with Thumbnails