Siri Novel - Setelah aku dinikahi (xvi)

Tuesday, July 20, 2010





*****

"Kita tak boleh bertemu lagi Is,” luahku kepada Is di telefon.

Separuh jiwaku rasanya terbang dan hilang saat kata-kata itu kuucapkan.

“Kenapa? Idlan melarangmu?”

“Dia tak tahu apa-apa.”

“Kenapa kau mesti memikirkan dia, Nor. Fikirlah dirimu sendiri. Sanggupkah kau menghabiskan sisa-sisa hidupmu dengan orang yang tidak kau cintai, sedangkan denganku kau boleh mendapatkan semuanya?”

Kugigit bibir ku saat setitis air mengalir di pipiku.

“Nor, aku memberikan sepenuh hatiku kepadamu dan barulah hidupmu akan lengkap bersamaku. Selama ini, aku sendirian dan kau dengan Idlan, hidup kita hanya mimpi, cacat, tidak sempurna. Dan kita hanya dapat memulakan
hidup, setelah kita bersama. Saat ini kau tidak punya apa-apa, Nor, begitu juga di masa depan, tapi berdua, kita akan miliki segala-galanya ….”

“Hentikan,” potongku dengan suara bergetar.

“Kalau kau meminta aku untuk berhenti berusaha mendapatkanmu lagi, kau hanya membuang masa dan tenaga. Kau tahu aku tidak semudah itu untuk berundur. Ini berkaitan dengan sisa-sisa hidup kita berdua. Tidak ada yang
lebih penting dari itu dan aku tidak akan berhenti sampai kau kembali kepadaku.”

“Aku tak boleh ….”

“Kenapa tidak?”

Ya, kenapa tidak. Perkahwinanku dengan Idlan hanya satu lakonan dan tetap sekadar sandiwara. Tapi kenapa rasa berat
sekali memutuskannya?

“Kau tidak mencintai Idlan, Nor. Kau berbeza dengannya, jadi kau tidak bersalah kalau kau tidak boleh untuk mencintainya. Satu-satunya perasaan yang layak kau simpan untuknya cuma sahabat, kerana dia tidak akan pernah dan boleh mendapatkan hatimu dan dia akan selama-lamanya mengahwini dengan perempuan yang mencintai lelaki lain.”

“Aku ….”

“Berterus-teranglah denganku, Nor, kau mencintaiku. Pertemuan kita adalah takdir.”

Kututup ganggang telefon dengan tanganku dan menghembuskan nafas panjang. Seluruh tubuhku rasanya terbakar dan longlai dan dunia seperti berputar semakin cepat.

Kupejamkan mataku.

“Aku tidak mencintaimu,” bisikku. 

“Aku juga tidak merinduimu.”

“Kau tipu.”

Lama sekali aku terdiam dan akhirnya aku memberanikan diri untuk berkata,

”Ya.”


Bersambung............



No comments:

Related Posts with Thumbnails