Siri Novel - Setelah ku dinikahi (xiv)

Friday, July 16, 2010



Kiriman bunga yang kedua datang dua hari kemudian.Ku fikir,adakah dia tahu bahawa aku pun tak mungkin dapat untuk menghapuskan senyuman, mata, wajah dan suaranya dari jiwaku?

Kotak mawar yang ketiga datang waktu petang. 

Maaf sekiranya kau menganggap aku kejam untuk terus menyintaimu Tapi bolehkah kau menghentikan ombak badai di hatiku?

Aku tak boleh. Aku langsung tiada kekuatan untuk membendung gemuruh di hatiku sendiri. Aku ingin bersamanya, selamanya. Dan itu adalah mustahil.

Petang itu, sebelum aku pulang, ku dail nombor telefon Is yang sudah ku hafal semenjak kali pertamaku melihatnya.

“Kalau kau ada masa, kita boleh menyaksikan pameran lukisan digaleri yang baru di buka dekat dengan pejabatku.”

“Kaulah yang menentukan adakah aku punyai masa atau tidak, Nor.”

Dan keesokkan harinya ku penuhi masaku bersama Is, berbual-bual tentang lukisan dan hasil seni, sesuatu yang lama ingin kuulangi kembali. Tak dapatku bayangkan betapa gembira dan lancarnya perbualanku dengan Is.

Sesuatu yang tidak ku rasai apabila bersama dengan Idlan selama ini. Setelah lama berbual tentang seni karya tempatan, Is tiba-tiba bertanya.

“Kenapa kau berkahwin dengan Idlan?”

“kenapa tanya?”

“Setahuku, dia bukan jenis yang kau suka.”

Aku tertunduk.

“Kenapa, Nor?”

“Idlan mencintaiku ,” bisikku perlahan.

“Kau juga mencintainya?.”

Kebisuanku memberikannya jawapan.

“Apakah kau bahagia....Nor?” tanyanya agak kaku.

Ku renung matanya yang membara dan hangat.

“Ya.”

“Jangan tipu.”

“Idlan suami yang baik.”

“Tapi, kau bahagia?”

Bagaimana untukku mengatakan bahawa aku tidak pernah merasakan kebahagian itu,menghabiskan waktuku bersama Idlan?

“Sudah berapa lama kau berkahwin dengan Idlan?”

“Setahun.”

“Maaf jika ini menyinggung perasaanmu. Tapi apakah kau mengahwininya kerana terpaksa? Kerana usia dan….”

“Stop.”

Aku bangkit dan meninggalkannya.

Maafkan aku kalau perasaanmu terluka disebabkan pertanyaanku,Nor.

Tapi bolehkah kau memahami perasaanku? Bagaimana hatiku terseksa setelah mengetahui perkahwinanmu tidak membuatkanmu bahagia?

-------------

Kad itu bergetar di tanganku dan tulisannya kabur dalam genangan air mataku.

“Nora,” tanya setiausahaku yang, entah bila, telah memasuki bilik pejabatku

“Ada apa?”

“Tak ada apa-apa,” bisikku, cuba mengawal diri.

“Tolong keluar sekejap. Aku nak menelefon Idlan.”

Setiausahaku keluar, tanpa ku sedari aku sudah mendail nombor telefon pejabat Idlan. Aku tiba-tiba sedar bahawa sejak mengahwininya aku tidak pernah mengadu dan bertanya kepadanya tentang segala perkara yang bersangkut paut tentang hati dan perasaan.

Dan kini, aku tahu aku sangat memerlukannya,seperti dulu, sebelum dia menjadi suami simulasiku.

“Idlan.”


Bersambung.................

No comments:

Related Posts with Thumbnails