Siri Novel - Setelah ku dinikahi (xviii)

Thursday, July 22, 2010




“Dia di sini cuma tinggal sepuluh bulan lagi, sebab itu aku nak kita bercerai secepat yang mungkin.”

“Oh.”

Idlan tidak berkata apapun selama beberapa saat.

Kemudian dia bertanya,

”Kau yakin dia mencintaimu?”

Aku mengangguk.

“Kau yakin kau akan bahagia dengannya?”

Sekali lagi aku hanya mengangguk.

“Kalau begitu, baguslah,” katanya kedengaran agak tulus.

“Aku pun bahagia.”

Kuberanikan diri untuk menatap wajahnya. Dan aku tidak menemui setitik pun kekecewaan di sana. Rasa lega memenuhi hatiku.

Idlan bertanya beberapa perkara tentang Is dan semuanya kujawab dengan kegembiraan gadis belasan tahun yang mabuk asmara.

Tapi setelah beberapa lama, aku sedar sekiranya dia tidak benar-benar mendengar ceritaku.

“Dlan?” tegurku.

“Ya?”

“Kau tak mendengar pun. Apa yang sedang kau fikirkan?”

“Aku sedang berfikir, gadis mana yang akan kuajak berlakon nanti, supaya kau memilki alasan untuk bercerai denganku.”
 
****

Malam itu aku terbangun saat Idlan menggoncang bahuku.

“Nor, bangun!”

“Ada apa?” gamamku.

 Jam alarm di sisi katilku baru menunjukkan jam tiga lima belas pagi.

“Tukar baju cepat, kita mesti ke rumah sekarang. Mak meninggal.”

Aku terlonjak duduk.

“Apa?”

“ Tukar baju,”  Ildan mengarahku sambil meninggalkan kamar.

Aku terpaku sejenak dan akhirnya lari mengejar.

“Bila?”

“Baru saja.”

“Di?”

“Rumah. Tukar bajumu. Kita keluar lima minit lagi.”

“Idlan ….”

Dia menghempaskan pintu biliknya di depanku.

Aku kembali ke bilikku dan bergegas menukar baju tidurku.

Ketika aku keluar, semua lampu belum dihidupkan dan pintu pagar masih tertutup. Begitu juga pintu bilik Idlan. Kuketuk pintu itu perlahan.

“Dlan, aku dah siap.”

Tidak ada jawaban.

Aku menyelinap masuk. Kamar Idlan gelap, tapi dengan kesamaran cahaya lampu dari taman luar rumah, aku dapat melihatnya duduk di sudut, wajahnya tersembunyi di balik kedua tangannya. Dia menepis tanganku, dan membuatkanku terkejut saat aku menyentuh bahunya.

Tapi ketika untuk kali ketiga kuhulurkan tanganku, dia tidak lagi menghindar, dan dalam pelukkanku dia menangis.

Hanya saat itu Idlan tidak dapat mengawal emosinya.

Selepas itu barulah dia kembali menjadi Idlan yang rasional dan berkepala dingin, yang mengurus pengebumian, melayan tetamu dan menghiburkan keempat-empat kakak perempuannya dengan ketenangan yang agak memilukan.

Petang itu, semasa aku tengah membantu mengemas kembali ruang tamu, kakak Idlan, Kak Ira, menghampiriku.

“Nor, bawa Idlan balik.”

“Kan lebih baik kalau dia disini dulu, Kak?”

Kak Ira menggeleng.

 “Cuba lihat sendiri,” katanya sambil menunjuk ke halaman belakang. 

No comments:

Related Posts with Thumbnails